MUSIK PRIVATUNDERVISNING BANDS BIOGRAFI PORTRÆT
PRINT KONTAKT PRESSE
ENGLISH
Min musikalske opvækst

Min baggrund musikalsk er, at min far spillede en masse klassisk musik, og fordi jeg var i modsætningsforhold til ham, var jeg også i et modsætningsforhold til musikken. Derfor beskæftigede jeg mig stort set ikke med musik.

Som barn og ung mødte jeg stort set kun klassisk musik i hjemmet. Jeg beskæftigede mig ikke selv med musik, før jeg blev 14-15 år, hvor jeg begyndte at spille lidt på klaver for sjov.

Så fik jeg nodeundervisning, det gik ikke, det kunne jeg ikke. Så det blev meget improvisationsbaseret og hjemmelavet.

Så senere begyndte jeg at spille guitar, omkring samtidig med at jeg kom i gymnasiet, og så blev jeg lidt optaget af det og af rockmusik i det hele taget.

Det var sådan bogstavelig talt i ’68 og 70’erne, og så blev jeg meget interesseret i det. Så rejste jeg ud og endte faktisk med at blive ’busker’, sådan en som spiller på gaden

Jeg rejste rundt to somre i træk i Europa og levede af at spille på gaden.

Hvad er en busker?

”Busker”. ”To busk”.  ”A busker is busking in the street”. “There is no busking allowed here” og man kan være til busker-festival, hvad jeg også har været.

Nå, men jeg spillede på gaden for penge og oplevede en masse ved det og oplevede en stor energi i mig selv, i musik og så oplevede jeg det som en kontaktmåde mellem en masse mennesker.

Og selv da jeg holdt op med at buske, så gør jeg det sådan set stadigvæk. Jeg spiller i togene, og jeg spiller på gaden, og jeg spiller meget hjemme i mit lokalmiljø. Jeg bruger det hele tiden.

Jeg sidder som regel, eller ikke så meget nu, men før i tiden sad jeg altid og spillede guitar i togene. Det har været et kontaktmiddel for mig.

Altid spillede jeg uden noder. Så rejste jeg til USA og mødte en masse forskellige folk, og fik meget inspiration til at spille.

Blev klar over, at både selvom jeg var nybegynder… jeg begyndte faktisk først at spille guitar, da jeg var 18 cirka, så kunne jeg noget. Jeg havde noget potentiale.

Og så fandt jeg også ud af, at der var en hel masse måder at lære det på. Jeg blev meget optaget af, at man kunne købe en bog, og så kunne man læse den, og så kunne man lære noget.

Jeg kunne ikke læse noder, men jeg stavede mig igennem det. Da jeg kom hjem, fandt jeg ud af, at jeg ville være et eller andet med musik, og så søgte jeg optagelse på konservatoriet, selvom jeg faktisk ikke kunne læse noder.

Da jeg søgte optagelse, var jeg 23 og havde ikke spillet ret længe.

Så tog jeg et meget intensivt forløb på fire måneders tid, hvor jeg faktisk lærte musikteori, nodelæsning og bladsang. Meget hurtigt, men selvfølgelig også noget overfladisk.

Jeg øvede et program op på klaver og guitar og fløjte  -blikfløjte, som jeg spillede dengang.